ABC Nordic Walking

nordic walkingMarsz z kijami wymyślony przez grupę fińskich lekarzy i wybitnych sportowców. Nowy i prosty sposób na zwiększenie poziomu naszej aktywności, marsz z wykorzystaniem specjalnie do tego zaprojektowanych kijów. Całość przypomina narciarstwo biegowe w połączeniu z chodem sportowym. Podobno Nordic Walking wymyślono już w latach dwudziestych, jednakże dynamiczny rozwój przeżywa od 1996 roku kiedy to fińska firma Exel wyprodukowała pierwsze specjalistyczne kije do Nordic Walking Finowie spędzają ponad połowę swojego życia w niezbyt sprzyjających, ze względu na brak słońca, warunkach, więc tym bardziej dbają o poprawę swojej sprawności poprzez ruch.

Nordic Walking to sport nad wyraz łagodny, oszczędza cały aparat lokomocyjny organizmu/stawy, więzadła, ścięgna, mięśnie/. Nie stawia zbyt wielkich wymagań, nie trzeba uczyć się żadnych skomplikowanych ćwiczeń.

nordic walkingDzięki regularnym treningom osiągasz sprawność sercowo-naczyniową, redukujesz nadciśnienie, poziom cukru i cholesterolu we krwi, łagodzisz lub usuwasz sztywność wokół szyi i barków siedząc godzinami przy komputerze, redukujesz stres, spalasz kalorie. Można jeszcze wspomnieć o efektach zdrowotnych przy rehabilitacjach, jak np. korygowanie nieprawidłowej postawy, przy urazach  ortopedycznych.

nordic walkingW zasadzie nie ma przeciwwskazań zdrowotnych do uprawiania Nordic Walking ,jedynie ostre urazy ortopedyczne (złamania, zwichnięcia), stany ostre przewlekłych chorób czy wysoka gorączka eliminują z treningu. Najważniejszym, co daje Nordic Walking jest  prosty i tani sposób na aktywne spędzenie czasu z przyjaciółmi. Choć NW jest bardzo prostą formą aktywności ruchowej bez instruktora nie można się jej prawidłowo nauczyć.

Nordic Walking można uprawiać wszędzie, na każdym terenie. Można samemu, można też z grupą przyjaciół. Nie masz znajomych, którzy chcieliby spróbować? Na pewno w Europejskiej Stolicy Nordic Walking w Barlinku spotkasz odpowiednich ludzi, wyznaczone trasy, trenerów i instruktorów, wypożyczysz sprzęt.

Na pewno specjalistyczny. Wprawdzie, tak jak w przypadku każdego sportu, rozrasta się produkcja wszelkiego rodzaju akcesoriów i gadżetów, mających na celu ułatwienie, czy uprzyjemnienie ruchu, warto pamiętać, że najważniejsza jest wygoda oraz bezpieczeństwo.

Zalecane są kije jednoczęściowe, indywidualnie dobrane do wzrostu wg przelicznika wzrost x 0,68= długość kija  dla osób wysportowanych lub wzrost x0,66 dla osób uprawiających NW rekreacyjnie. Kije powinny posiadać specjalne paski, na których można się opierać i odpychać od podłoża, a jednocześnie po wypuszczeniu kija z dłoni paski powinny go utrzymywać tuż przy niej. Kij trekkingowy lub narciarski wypuszczony z dłoni swobodnie zwisa na pasku osadzonym na nadgarstku. Kij NW zawsze jest przy dłoni.

Rodzaje kijów to gama sprzętu z włókna szklanego lub z mieszaniny włókna szklanego i węglowego. Te ostatnie są najlżejsze i najbardziej wytrzymałe. Mają gwarancje /patrz: firma Exel/ na całe życie. Praktycznie w toku treningu nie można ich zniszczyć. Chodząc po asfalcie lub twardej nawierzchni zakładamy na końcówki kijów specjalne gumowe buciki, przechodząc na drogi gruntowe zdejmujemy gumowe nakładki i korzystamy z końcówki z hartowanej stali, która na stałe zamontowana jest na końcu kija. Wszystkie kije renomowanych producentów mają także instrukcje konserwacji

Jest już produkowane specjalne obuwie do NW, jednak można chodzić w wygodnych, sportowych butach, które utrzymują prawidłowe położenie stopy (stosuje się także specjalne wkładki i skarpety).

Dla wrażliwych rąk, przy dłuższych trasach a przede wszystkim w zimie, zaleca się specjalne rękawice. Chronią przed zimnem, a także zapobiegają powstawaniu pęcherzy. Jeszcze tylko wygodne ubranie treningowe, może okulary słoneczne z filtrem, coś do picia w bidonie noszonym na odpowiednim pasku, komórka, podstawowe środki opatrunkowe i higieniczne ... i w teren.

Opracowanie na podstawie materiałów: INWA, PFNW, Onet.pl.

Prezes Polskiej Federacji Nordic Walking
Olgierd Bojke

 
Polecamy